Χάρις Αξούριστου, εκπαιδευόμενη
Ονομάζομαι Χάρη Αξούριστου και εργάζομαι ως φιλόλογος εδώ και τριάντα χρόνια, τα δεκαπέντε εκ των οποίων σε δημόσιο σχολείο, συγκεκριμένα στο 5ο Γενικό Λύκειο Βεροίας. Είμαι παντρεμένη και έχω δύο γιους φοιτητές. Τόσο στο σχολείο αλλά και εκτός σχολείου είμαι μέλος ομάδας θεάτρου, μέλος της φεμινιστικής συλλογικότητας «Κιλοτίνα» και Πρόεδρος του σωματείου καθηγητών στην ΕΛΜΕ Ημαθίας. Επίσης, ασχολούμαι ενεργά σε εθελοντική βάση σε ομάδες βοήθειας προς τους πρόσφυγες, καθώς και σε περιβαλλοντικές ομάδες του νομού.
Ποιο είναι το ποιο μεγαλύτερο όφελος που αποκομίσατε από τη συμμετοχή σας στο έργο «Σχολεία για όλους»;
Κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσής μου μέσω του προγράμματος έμαθα πρακτικές και εργαλεία, ώστε βιωματικά και διαδραστικά να μπορώ να χρησιμοποιώ αυτά στην καθημερινή μου σχολική πράξη. Οι έφηβες/οι με τις/τους οποίους έρχομαι σε επαφή έχουν ανάγκη όχι από θεωρίες αλλά από γνώσεις που προκύπτουν μέσω της διάδρασης και του εκπαιδευτικού «παιχνιδιού». Αυτό ήταν το μεγαλύτερο κέρδος μου σε αυτό το σεμινάριο.
Πώς σκοπεύετε να εφαρμόσετε τις γνώσεις που αποκομίσατε στην τάξη; Υπήρχαν προκλήσεις; Αν ναι, τι είδους;
Καθώς διδάσκω γλώσσα και λογοτεχνία στις μεγάλες τάξεις του Λυκείου, πολλά από τα θέματα τα οποία πραγματευόμαστε με τις μαθήτριες και τους μαθητές έχουν κα κάνουν με την αποδοχή στη διαφορετικότητα, τα στερεότυπα, το ρατσισμό κάθε είδους, τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα κοκ. Κατά συνέπεια, εφαρμόζοντας τις τεχνικές που έμαθα στο σεμινάριο ως ένα εναλλακτικό τρόπο ανάπτυξης αυτών των θεμάτων, το μάθημα γίνεται πιο ενδιαφέρον για την τάξη. Ίσως υπάρξει ένα μικρό ρίσκο, καθώς τα παιδιά δεν έχουν συνηθίσει σε αυτούς τους εναλλακτικούς τρόπους μάθησης, αλλά πιστεύω ότι όλα είναι θέμα βούλησης και καλής διάθεσης.
Πιστεύετε ότι το έργο «Σχολεία για όλους» διαφέρει από άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα; Αν ναι, σε τι;
Τόσα χρόνια στην εκπαίδευση έτυχε να συμμετάσχω σε πάρα πολλά εκπαιδευτικά σεμινάρια και προγράμματα. Λίγα, όμως, πληρούσαν τον όρο της βιωματικότητας και της διάδρασης, της μάθησης μέσα από την πράξη. Το «Σχολεία Για Όλους» είναι ένα από αυτά προς μεγάλη μου χαρά, γι’ αυτό και νιώθω τυχερή που συμμετείχα.
Τι σημαίνει συμπερίληψη για εσάς;
Ο όρος «συμπερίληψη» – βασική έννοια, την οποία φρόντισα να συζητήσουμε εκτενώς στην τάξη – είναι μία λέξη που χωρίς αυτήν δε θα μπορέσει να υπάρξει μέλλον. Στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία που ζούμε οφείλουμε να διαμορφώσουμε γενιές ανθρώπων, οι οποίοι θα μάθουν να συμβιώνουν αρμονικά – παρά τις διαφορετικότητές τους, κάθε είδους. Η συμπερίληψη, λοιπόν, για μένα είναι… το μέλλον του πλανήτη μας.
Ποιο είναι το μήνυμά σας;
Η παιδεία είναι η βάση της κοινωνίας. Η εκπαίδευση είναι ο μόνος τρόπος να διασφαλίσουμε ότι η κοινωνία αυτή θα έχει την κατάλληλη παιδεία, ώστε να επιτύχει το «ευ ζην» – και όχι απλώς την επιβίωση.