Διαχειριστής Επιχορήγησης:

#Ourheroes
Η Ιστορία του Δημήτρη

Ημερομηνία

Δημήτρης Αδαμίδης, εκπαιδευόμενος

 Ονομάζομαι Δημήτρης Αδαμίδης και είμαι τα τελευταία 5 χρόνια διευθυντής του 1ου Γυμνασίου Αμπελοκήπων, στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης. Εργάζομαι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ως φιλόλογος για 27 χρόνια. Πέρα από τις βασικές μου σπουδές έχω μετεκπαιδευτεί στα πρωτοποριακά κινήματα της λογοτεχνίας, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση  και τη Δημιουργική Γραφή. Δίδαξα την ελληνική γλώσσα ως ξένη και δεύτερη στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, σε κρατικά προγράμματα για πρόσφυγες και μετανάστες εργαζόμενους και φοιτητές. Στον ελεύθερο μου χρόνο γράφω διηγήματα, δημοσιευμένα σε ηλεκτρονικά και έντυπα περιοδικά.*

 

Ποιο είναι το μεγαλύτερο όφελος που αποκομίσατε από τη συμμετοχή σας στο έργο «Σχολεία για όλους»;

Η διαμόρφωση ενός δημοκρατικού και συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος είναι το αποτέλεσμα μιας διπλής προσπάθειας: απαιτείται εξωστρέφεια αλλά και ηθική εγρήγορση. Πρέπει να εργαστείς τόσο με τους άλλους όσο και με τον βαθύτερο εσωτερικό σου εαυτό. Η επιμόρφωση, μου δίδαξε πως για να στηρίξω τα πιο ευάλωτα μέλη του σχολείου μου (πρόσφυγες μαθητές), θα πρέπει αφενός να συνεργάζομαι ισότιμα με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (πολιτεία, επιμορφωτές, γονείς, εκπαιδευτικούς, μαθητές) και αφετέρου να αμφισβητώ εσωτερικευμένα στερεότυπα, να υπερβαίνω παγιωμένα δίπολα, που διχάζουν τον κόσμο της εκπαίδευσης (καλός/ κακός μαθητής, ντόπιος / ξένος, κ.ά.). Ένα δύσκολο και συνεχές έργο. Απελευθερωτικό, ωστόσο.

Πώς θα υλοποιήσετε τη γνώση που κερδίσατε μέσα στην τάξη;

Παρ΄ όλες τις δυσκολίες που περνά η εκπαιδευτική κοινότητα λόγω της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης, εγώ και οι συνάδελφοι μου, στα πλαίσια του προγράμματος «Σχολεία για όλους», και σε συνεργασία με την επιμορφώτρια μας, σχεδιάσαμε και υλοποιούμε:

  • Ποιοτική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στους πρόσφυγες μαθητές και μαθήτριες.
  • Συλλογή πληροφοριών, που αφορούν στις ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες και συνθήκες διαβίωσης των μαθητών προσφύγων, σε συνεργασία πάντα με τις υπεύθυνες ΜΚΟ και τους επιμορφωτές του προγράμματος και συζήτηση των προβλημάτων αυτών σε ειδικές παιδαγωγικές συνεδριάσεις.
  • Ενημέρωση των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων από την Ύπατη Αρμοστεία σχετικά με το διεθνές προσφυγικό ζήτημα .
  • Κοινές δραστηριότητες με τους ντόπιους και τους πρόσφυγες μαθητές του σχολείου μας, προκειμένου να κατανοήσουν ο ένας τον άλλον και να αναπτύξουν ουσιαστικούς δεσμούς μεταξύ τους. (π.χ. συγγραφή της ιστορίας και της βιογραφίας κάθε μαθητή πρόσφυγα, προβολή της μητρικής γλώσσας και της κουλτούρας τους, κοινές εκπαιδευτικές επισκέψεις- εκδρομές, κ.ά.)

Πιστεύετε ότι το έργο «Σχολεία για όλους» διαφέρει από άλλα εκπαιδευτικά έργα; Αν ναι, σε τι;

Αυτό που διακρίνει το πρόγραμμα «Σχολεία για όλους» από τα άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι ότι δεν εστιάζει μόνο στη μαθησιακή ανάπτυξη των παιδιών προσφύγων αλλά αντιμετωπίζει ολιστικά τις δυσκολίες και τα προβλήματα τους. Ενεργοποιεί τη σχολική και τοπική κοινότητα, καλλιεργεί σε όλους την ενσυναίσθηση, προκειμένου να συμβάλλει ο καθένας – μέσα από τον δικό του ρόλο- στη δημιουργία ενός ασφαλούς δημοκρατικού περιβάλλοντος για τα παιδιά αυτά.

Εκεί, οι μαθητές πρόσφυγες θα νιώσουν αποδεκτοί, δημιουργικοί ώστε να θεραπεύσουν ή να διαχειριστούν το τραύμα του ξεριζωμού και της απώλειας, να ονειρευτούν ξανά και να σχεδιάσουν το δικό τους μέλλον, ως ενήλικες πολίτες του κόσμου.

Τι σημαίνει συμπερίληψη για εσάς;

Συμπερίληψη σημαίνει αποδοχή, ορατότητα, πλούτος στη διαφορετικότητα, αλληλοϋποστήριξη και προσφορά. Ένα σχολείο- ανοιχτή αγκαλιά για τα πιο ευάλωτα και βασανισμένα παιδιά της ζωής.

Ποιο είναι το μήνυμά σας;

Ο καλός εκπαιδευτικός παραμένει βαθιά μέσα του ένας ταπεινός μαθητής. Με όλες τις αισθήσεις του ενεργές και ανοιχτά το πνεύμα και τη ψυχή του σχεδιάζει «το αύριο» μαζί με αυτούς  που τους ανήκει: τους μαθητές του.

 

* Περισσότερες πληροφορίες:

Ο Δημήτρης Αδαμίδης συμμετείχε σε δύο σημαντικά εθνικά προγράμματα του Υπουργείου Παιδείας: στην «Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων μαθητών» (Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) και στην «Παιδεία Ομογενών μαθητών» (Πανεπιστήμιο Κρήτης). Στο πλαίσιο του πρώτου συμμετείχε στην ομάδα παραγωγής εναλλακτικού εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα της Λογοτεχνίας, ενώ στο πλαίσιο του δεύτερου εκπόνησε μια έντυπη και ηλεκτρονική μέθοδο για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας για τους Έλληνες μαθητές, που ζουν σε όλον τον κόσμο.

Shopping Basket