36. Στην ανοικτή πρόσκληση αναφέρετε ότι θα χρηματοδοτηθούν 3-6 έργα, πώς θα το εξασφαλίσετε;

Αυτή είναι η αρχική εκτίμηση που βασίζεται στο γεγονός ότι όλα τα χρηματοδοτούμενα έργα θα έχουν διάρκεια τουλάχιστον 12 μηνών και προϋπολογισμό τουλάχιστον 1 εκατομμύριο ευρώ. Ωστόσο, με βάση τις προτάσεις που θα υποβληθούν και την κατάταξη των αξιολογητών, ο τελικός αριθμός των έργων σχεδίων μπορεί να διαφέρει από αυτό που αρχικά αναμενόταν.

35. Ποιοι είναι οι κύριοι άξονες βιωσιμότητας που θα εξετάσουν οι αξιολογητές;

Τρεις είναι οι κύριοι άξονες βιωσιμότητας:

α) Οι συνολικές προσπάθειες και συγκέντρωσης χρηματοδοτικών κεφαλαίων, συμπεριλαμβανομένης της διαφοροποίησης των υφιστάμενων και των μελλοντικών κεφαλαίων.

β) Η τρέχουσα οικονομική ικανότητα.

γ) Η ικανότητα απορρόφησης κεφαλαίων,  η τεκμηριωμένη ικανότητα κάλυψης βασικών λειτουργιών και η συνεργασία με άλλους φορείς.

34. Είναι υποχρεωτικό οι ΜΚΟ που θα χρηματοδοτηθούν να είναι επίσημα εγγεγραμμένοι στο μητρώο ξενώνων για ασυνόδευτα παιδιά του ΕΚΚΑ;

Ναι, όπως αναφέρεται στο κείμενο της ανοικτής πρόσκλησης «οι υπεύθυνοι έργων που λειτουργούν κέντρα  φιλοξενίας για ασυνόδευτα ανήλικα πρέπει να έχουν έγκυρη εγγραφή στο επίσημο μητρώο των ξενώνων για ασυνόδευτα ανήλικα που διατηρεί το ΕΚΚΑ ή να εγγραφούν έως την ημερομηνία έναρξης του έργου, όπως ορίζεται από τη σχετική νομοθεσία». Οι παραπάνω υποχρεώσεις θα ελεγχθούν πριν από την υπογραφή της σύμβασης.

33. Ποιος είναι ο ορισμός των «ευάλωτων ομάδων» που θα υποστηριχθούν από τα έργα που θα προκύψουν από την ανοικτή πρόσκληση;

Ο ορισμός των ευάλωτων ομάδων που μπορούν να επωφεληθούν από τα έργα είναι αυτός που περιλαμβάνεται στο άρθρο 21 της οδηγίας 2013/33 / ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Ιουνίου 2013, για τον καθορισμό προτύπων υποδοχής αιτούντων διεθνή προστασία. Από αυτές τις ομάδες, η πρόσκληση θα δώσει προτεραιότητα σε (α) εγγείους και (β) μονογονεϊκές οικογένειες με παιδιά.

32. Πότε ξεκινά η επιλεξιμότητα των δαπανών για χρηματοδότηση των ξενώνων φιλοξενίας; Μπορούν τα προπαρασκευαστικά έξοδα (πριν από την υπογραφή της σύμβασης) να θεωρηθούν επιλέξιμα; Εάν όχι, τότε οι νέοι χώροι ενδέχεται να καθυστερήσουν τη λειτουργία τους, καθώς χρειάζονται ορισμένους μήνες για την κατασκευή των χώρων. Με τον τρόπο αυτό, οι ήδη υπάρχοντες χώροι μπορεί να έχουν πλεονέκτημα στην διαδικασία επιλογής.

Η επιλεξιμότητα των δαπανών αρχίζει την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Πράγματι, η προτεραιότητα είναι να λειτουργήσουν οι ξενώνες το συντομότερο δυνατό.

30. Στο πρόγραμμα AMIF (ΤΑΜΕ), επιτρέπεται επέκταση της διαμονής ασυνόδευτων ανήλικων που προσεγγίζουν τα 18 έτη σε ξενώνες έως ότου επιτευχθεί η ασφαλής μετάβαση. Αυτό μπορεί να διαρκέσει από δύο έως πέντε μήνες. Αυτό θα συμβεί για τις θέσεις φιλοξενίας στο πλαίσιο επιχορήγησης των EEA Grants;

Κατ ‘αρχήν, υπάρχει η ίδια ευελιξία στο πλαίσιο αυτής της ανοικτής πρόσκλησης. Ωστόσο, ο ανάδοχος φορέας που θα είναι υπεύθυνος για το πρόγραμμα θα πρέπει να εξισορροπήσει αυτή την συνθήκη με τους στόχους που έχουν τεθεί για την υλοποίηση του έργου.

29. Όσον αφορά στους στόχους και το πλαίσιο αποτελεσμάτων της πρόσκλησης: Αριθμός των μη ασυνόδευτων δικαιούχων στους οποίους θα παρέχονται με υπηρεσίες (στόχος: 750) Αριθμός των ασυνόδευτων ανήλικων αιτούντων άσυλο στους οποίους θα παρέχονται υπηρεσίες (στόχος: 2250). Το παραπάνω αναφέρεται σε κάθε ένα από τα προγράμματα ή στο σύνολο των προγραμμάτων που θα χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο της ανοικτής πρόσκλησης; Επιπλέον, ποια είναι η αναμενόμενη / απαιτούμενη εναλλαγή του πληθυσμού στους ξενώνες;

Οι στόχοι που αναμένονται να επιτευχθούν στο πλαίσιο αποτελεσμάτων της ανοικτής πρόσκλησης θα παρακολουθούνται συγκεντρωτικά για όλα τα προς υλοποίηση έργα. Συγκεκριμένα, έως και 2250 ασυνόδευτα ανήλικα και 750 άλλο ευάλωτοι δικαιούχοι αιτούντες άσυλο αναμένεται να επωφεληθούν από κατά τη διάρκεια της περιόδου υλοποίησης των έργων.

Με βάση αυτούς τους στόχους, οι υποψήφιοι για υλοποίησης έργων θα πρέπει να προτείνουν το βέλτιστο σενάριο σύμφωνα με την προτεινόμενη μορφή υλοποίησης, τον προτεινόμενο τύπο ξενώνα και την αναμενόμενη εναλλαγή φιλοξενούμενου πληθυσμού κατά την υλοποίηση του έργου.

Όσον αφορά την εναλλαγή φιλοξενούμενου πληθυσμού, στην πρόσκληση υποδεικνύεται ότι “οι προτάσεις θα πρέπει να παρουσιάζουν τις μεθοδολογίες που χρησιμοποιούνται για την επίτευξη του απαιτούμενου κύκλου εργασιών – η ενδεικτική μέγιστη παραμονή θα πρέπει να είναι περίπου 6 μήνες – και το ετήσιο μέσο μηνιαίο ποσοστό πληρότητας στα κέντρα στήριξης θα είναι 90% “.

28. Υπάρχει γεωγραφικός περιορισμός όσον αφορά τις διοικητικές περιοχές της χώρας, π.χ. οι προτάσεις έργων για ξενώνες στην Αθήνα θα έχουν διαφορετικό βάρος σε σχέση με τις προτάσεις έργων για ξενώνες στην Κρήτη;

Δεν υπάρχει άλλος γεωγραφικός περιορισμός εκτός από αυτούς που ρητά αναφέρονται στο κείμενο της Ανοιχτής Πρόσκλησης:

“2.2: Το γεωγραφικό πεδίο εφαρμογής των έργων είναι το σύνολο της επικράτειας της Ελλάδας, υπό την προϋπόθεση ότι τα ακόλουθα στοιχεία που περιγράφονται στα σημεία 2.3, 2.4, 2.5 παρακάτω, λαμβάνονται υπόψη για την ίδρυση των κέντρων στέγασης”.

2.3 Τα προτεινόμενα έργα πρέπει να βρίσκονται σε αστικές και ημιαστικές περιοχές (πόλεις με ελάχιστο πληθυσμό 9.000 κατοίκους).

2.4. Τα προτεινόμενα έργα θα πρέπει να βρίσκονται σε γεωγραφική γειτνίαση με τις δημόσιες υπηρεσίες (σχολεία, νοσοκομεία, ΚΕΠ, γραφεία παροχής συμβουλευτικής για πολίτες, δημόσιες συγκοινωνίες, κοινοτικά κέντρα), επιτρέποντας έτσι την απρόσκοπτη και εύκολη πρόσβαση του φιλοξενούμενου πληθυσμού στις δημόσιες υπηρεσίες. Επιπλέον, οι υποψήφιες οργανώσεις θα πρέπει να λάβουν υπόψη την εγγύτητα με το δίκτυο επιτρόπων του ΕΚΚΑ, βάσει των σχεδιασμών του φορέα για το 2020 που είναι διαθέσιμοι τη στιγμή της δημοσίευσης της παρούσας πρόσκλησης.

2.10. Οι προτάσεις μπορούν να υποβληθούν για α) κέντρα φιλοξενίας ανοικτού τύπου για ασυνόδευτους ανηλίκους, β) ανοικτά κέντρα φιλοξενίας ευάλωτων αιτούντων άσυλο, όπως ορίζεται στο σημείο 1.1. Εάν μια πρόταση περιλαμβάνει κοινά / κοντινά κέντρα προσέγγισης και για τις δύο ομάδες στόχους (α και β), πρέπει να καταδειχθεί σαφής διαχωρισμός μεταξύ των ομάδων. Η πρόταση ενδέχεται επίσης να περιλαμβάνει αποκεντρωμένα κέντρα φιλοξενίας, εφόσον τεκμηριώνεται επαρκώς ισχυρή κοινή παροχή και διαχειριστική δομή.

27. Θα πρέπει ο υποψήφιος οργανισμός να έχει ήδη εντοπίσει και προχωρήσει σε συμφωνία για το κτίριο όπου θα στεγαστούν οι θέσεις φιλοξενίας στο στάδιο υποβολής της πρότασης; Εάν όχι, σε ποιο στάδιο θα πρέπει να προχωρήσει;

Οι υποψήφιοι πρέπει να διεξάγουν έρευνα αγοράς κατά το στάδιο υποβολής των προτάσεων για τον προσδιορισμό του κτιρίου που θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες του έργου. Σε περίπτωση επιλογής του έργου, κατά τη φάση της ανάθεσης πρέπει να παρασχεθεί εγκαίρως η σχετική σύμβαση.

26. Αναφορικά με το Πρόγραμμα «Άσυλο και Μετανάστευση», γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να υποβάλουμε αίτηση, καθώς αφορά μόνο προτάσεις για παροχή φιλοξενίας διαμονή και σήμερα διοικούμε μόνο ένα κοινοτικό κοινωνικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη (αντίστοιχα με το Κέντρο Αλληλεγγύης της Αθήνας). Θα θέλαμε να ρωτήσουμε αν είμαστε επιλέξιμοι να υποβάλουμε αίτηση για οποιαδήποτε από αυτές τις επιχορηγήσεις. Θα μπορούσαμε ίσως να συνεργαστούμε με έναν οργανισμό που υποβάλλει αίτηση για τη χρήση της επιχορήγησης για παροχή φιλοξενίας και εμείς, με τη σειρά μας, να παρέχουμε όλες τις υπηρεσίες στο κέντρο; Το ρωτώ αυτό γιατί, όπως ο κατάλογος δραστηριοτήτων που αναφέρεται στο έντυπο αίτησης για το πρόγραμμα «Άσυλο και Μετανάστευση», συμπληρωματικά της παροχής καταλύματος, είναι δραστηριότητες που παρέχουμε ήδη στο κοινωνικό μας κέντρο.

Με βάση την παρ. 4.12 “Τα σχέδια μπορούν να υλοποιηθούν σε συνεργασία με τους εταίρους του έργου. Όλοι οι εταίροι του έργου πρέπει να έχουν κοινό στόχο και να συμβάλλουν ενεργά στην επίτευξη των στόχων του έργου, όπως ορίζεται στην πρόταση. Ο ρόλος και οι ειδικές υποχρεώσεις που αναλαμβάνει κάθε εταίρος πρέπει να ορίζονται σαφώς και να αιτιολογούνται στην πρόταση του έργου.

Με βάση τα παραπάνω, ο οργανισμός σας μπορεί να υποβάλει αίτηση ως εταίρος. Σύμφωνα με την ίδια παράγραφο της πρόσκλησης (4.12): “Οι ακόλουθοι φορείς είναι επιλέξιμοι να είναι εταίροι του έργου: – Οποιαδήποτε δημόσια ή ιδιωτική οντότητα, εμπορική ή μη εμπορική, καθώς και μη κυβερνητικές οργανώσεις που είναι εγκατεστημένες ως νομικό πρόσωπο είτε σε δωρήτρια χώρα (συνεργασία εταίρων έργων) είτε στην Ελλάδα, δικαιούχοι κράτη ή χώρα εκτός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου που έχει κοινά σύνορα με την Ελλάδα ή οποιονδήποτε διεθνή οργανισμό ή φορέα ή οργανισμό. – Οι συμπράξεις έργων θα δημιουργηθούν μέσω συμφωνιών συνεργασίας μεταξύ του φορέα υλοποίησης του έργου και κάθε εταίρου. Στο στάδιο της υποβολής της αίτησης, θα αρκεί μια Επιστολή Προθέσεων για την συνεργασία.

Εφόσον ο οργανισμός σας συγκεντρώνει τα παραπάνω κριτήρια, μπορείτε να υποβάλετε αίτηση ως εταίρος σε μια κοινοπραξία της οποίας ηγείται ένας οργανισμός που πληροί το σύνολο των κριτηρίων επιλεξιμότητας όπως περιγράφεται στην ενότητα 4 της πρόσκλησης. Στην πρόταση του έργου πρέπει να είναι σαφής η συμβολή του κάθε εταίρου στις δραστηριότητες του έργου.

25. Πρόσφατα παρακολουθήσαμε την παρουσίαση της HumanRights360 και της ΣΟΛ Crowe στη Θεσσαλονίκη για τα προγράμματα «Άσυλο και Μετανάστευση» και «Τοπική Ανάπτυξη και Μείωση της Φτώχειας» στο πλαίσιο χρηματοδότησης των EEA Grants στην Ελλάδα. Υποθέσαμε ότι θα μπορούσαμε να υποβάλλουμε αίτηση για επιδότηση μέσω του προγράμματος «Τοπική Ανάπτυξη και Μείωση της Φτώχειας», αλλά στον σχετικό ιστότοπο βρήκαμε μόνο τρία υπάρχοντα έργα για τη συγκεκριμένη επιχορήγηση, τα οποία όλα ήταν προκαθορισμένα να υλοποιηθούν στην Αθήνα.

Πράγματι, το Πρόγραμμα «Τοπική Ανάπτυξη και Μείωση της Φτώχεια» περιλαμβάνει μόνο προκαθορισμένα έργα όπως παρουσιάζονται στην ιστοσελίδα του προγράμματος. Ωστόσο, στο πλαίσιο του ίδιου προγράμματος, θα δημοσιευθεί στις αρχές του 2020 μια ανοικτή πρόσκληση υποβολής “διμερούς συνεργασίας”. Σε περίπτωση που ο οργανισμός σας πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας που καθορίζονται στην πρόσκληση, μπορείτε να υποβάλετε αίτηση.

24. Υποθέτοντας ότι ένας οργανισμός έχει λιγότερο από 3 χρόνια εμπειρίας στην παροχή υπηρεσιών ως υφιστάμενο νομικό πρόσωπο, αλλά έχει παράσχει υπηρεσίες για περισσότερο από 3 χρόνια στην Ελλάδα στο πλαίσιο της κεντρικής οργάνωσης που είναι διεθνής μη κυβερνητική οργάνωση: θα μπορούσε η εμπειρία / εξειδίκευση της κεντρικής οργάνωσης να υπολογιστεί στα 3 χρόνια που απαιτούνται; Με άλλα λόγια, αν υποτεθεί ότι η οργάνωση άρχισε να λειτουργεί στην Ελλάδα στις αρχές του 2016 ως διεθνής ΜΚΟ και τον Φεβρουάριο του 2018 έχει εγγραφεί ως νέα οντότητα (ελληνική οργάνωση) που μεταφέρει όλα τα περιουσιακά στοιχεία και τις επενδύσεις της αλλοδαπής οντότητας, δικαιούται να υποβάλει αίτηση για την ανοικτή πρόσκληση μέσω του νέου καθεστώτος, προσμετρώντας την εμπειρία που απέκτησε στο προηγούμενο καθεστώς κατά τα τελευταία τρία χρόνια; Επιπλέον, θα μπορούσε να υποβάλει τις εκθέσεις ελέγχου και το δημοσιονομικό δελτίο για τα τελευταία δύο έτη του προηγούμενου καθεστώτος και μερικά έγγραφα από την τρέχουσα κατάστασή του, υπό την προϋπόθεση ότι η πρώτη έκθεση ελέγχου της στο προσφάτως ιδρυθέν καθεστώς θα είναι διαθέσιμη τον Φεβρουάριο του 2020;

Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης της επιλεξιμότητας της πρότασης, ο διαχειριστής της επιχορήγησης (FO) θα επανεξετάσει την υποβληθείσα τεκμηρίωση για να διασφαλίσει τη σχέση μεταξύ της κεντρικής οργάνωσης και της ελληνικής ΜΚΟ. Συγκεκριμένα, ο FO θα αξιολογήσει εάν η ελληνική οργάνωση έχει αναλάβει τις δραστηριότητες της κεντρικής, αν διατηρεί μια σχέση (μητρική-θυγατρική εταιρεία κλπ.) και αν προσμετράται ως σωρευτική εμπειρία από τις τρέχουσες και τις προηγούμενες δραστηριότητές της (πριν και μετά την ίδρυσή της ως ελληνικής θυγατρικής). Για το λόγο αυτό, πρέπει να υποβάλλονται νομικά, οικονομικά και άλλα έγγραφα για κάθε μία από τις δύο οργανώσεις (μητρική-θυγατρική).

23. Στο πλαίσιο των παραγράφων 4.5, 4.6, 4.7, της ανοικτής πρόσκλησης υποβολής προτάσεων (βλ. Κατωτέρω) που καθορίζουν την επιλεξιμότητα των αιτούντων, οι εταίροι του έργου θεωρούνται επίσης ως “αιτούντες”, και υποχρεώνονται έτσι να πληρούν τις ίδιες προϋποθέσεις με τους υπεύθυνους των έργων; 4.5. Οι υποψήφιες οργανώσεις πρέπει να επιδείξουν εμπειρία στην παροχή υπηρεσιών όπως καθημερινή φροντίδα, νομικές, ιατρικές και ψυχοκοινωνικές υπηρεσίες, για τουλάχιστον 3 έτη πριν από την ημερομηνία υποβολής. 4.6. Οι αιτούντες οργανισμοί πρέπει να έχουν έγκυρη πιστοποίηση ως φορέας που έχει εξουσιοδότηση να προσφέρει υπηρεσίες κοινωνικής πρόνοιας και περίθαλψης ή άλλες σχετικές πιστοποιήσεις σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση. 4.7. Οι υπεύθυνοι έργων που απευθύνονται σε κέντρα φιλοξενίας για ασυνόδευτα ανήλικα πρέπει να έχουν έγκυρη εγγραφή στο επίσημο μητρώο κέντρων ασυνόδευτων ανηλίκων UAM του ΕΚΚΑ ή να εγγραφούν μέχρι την ημερομηνία έναρξης του έργου, όπως ορίζεται από τη σχετική νομοθεσία. 4.8. Για τα κέντρα φιλοξενίας για ασυνόδευτα ανήλικα, οι υποψήφιες οργανώσεις θα πρέπει να διατηρούν μητρώο ασυνόδευτων ανηλίκων στο ΕΚΚΑ, όπως ορίζεται από την σχετική κοινή υπουργική απόφαση για το «Εθνικό Μητρώο για Ασυνόδευτα Ανήλικα».

Σύμφωνα με την παράγραφο 4.12 της ανοικτής πρόσκλησης: “Συνεργάτες: Τα έργα/προγράμματα σχέδια μπορούν να υλοποιηθούν σε συνεργασία με τους εταίρους του έργου. Όλοι οι εταίροι του έργου πρέπει να έχουν κοινό στόχο και να συμβάλλουν ενεργά στην επίτευξη των στόχων του έργου, όπως αυτοί ορίζονται στην πρόταση. Ο ρόλος και οι ειδικές υποχρεώσεις που αναλαμβάνει κάθε εταίρος πρέπει να προσδιορίζονται σαφώς και να αιτιολογούνται στην πρόταση του σχεδίου. Οι ακόλουθες οντότητες είναι επιλέξιμες ως εταίροι του έργου: – Κάθε δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας, εμπορικός ή μη εμπορικός, καθώς και Μη Κυβερνητικοί Οργανισμοί που έχουν συσταθεί ως νομικό πρόσωπο είτε στα κράτη δωρητές (εταιρική σχέση χορηγών βοήθειας) είτε στην Ελλάδα, χώρα εκτός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου που έχει κοινά σύνορα με την Ελλάδα ή οποιονδήποτε διεθνή οργανισμό ή υπηρεσία αυτής. – Οι συμπράξεις έργων θα δημιουργηθούν μέσω συμφωνιών  συνεργασίας εταιρικής σχέσης μεταξύ του φορέα υλοποίησης του έργου και κάθε εταίρου. Στο στάδιο της υποβολής της αίτησης, θα αρκεί μια Επιστολή Προθέσεων για την εταιρική σχέση “.

Τα κριτήρια της παρ. 4.5, 4.6 και 4.7 της ανοικτής πρόσκλησης υποβολής προτάσεων καθορίζουν τα κριτήρια για την επιλεξιμότητα των αιτούντων που θα είναι οι Υπεύθυνοι Έργου της Σύμβασης. Κάθε εταίρος του έργου που μπορεί να συνεργαστεί με τους Υπεύθυνους Έργου δεν θεωρείται υποψήφιος και δεν είναι υποχρεωμένος να συμμορφωθεί με τις απαιτήσεις των σημείων 4.5, 4.6. και 4.7, αλλά μόνο με την απαίτηση της παραγράφου 4.12 και ειδικότερα “Οι ακόλουθοι φορείς είναι επιλέξιμοι να είναι εταίροι του έργου: – Κάθε δημόσιος ή ιδιωτικός φορέας, εμπορικός ή μη εμπορικός, καθώς και μη κυβερνητικοί οργανισμοί που έχουν συσταθεί ως νομικό πρόσωπο είτε (Ελλάδα), δικαιούχοι κράτη ή χώρα εκτός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου που έχει κοινά σύνορα με την Ελλάδα ή οποιονδήποτε διεθνή οργανισμό ή φορέα ή οργανισμό. – Οι συμπράξεις έργων θα δημιουργηθούν μέσω συμφωνιών συνεργασίας εταιρικής σχέσης μεταξύ του φορέα υλοποίησης του έργου και κάθε εταίρου. Στο στάδιο της υποβολής της αίτησης, θα αρκεί μια Επιστολή Προθέσεων για την εταιρική σχέση “.

22. Το ερώτημα προκύπτει από την εξέταση του κειμένου της ανοικτής πρόσκλησης και είναι η εξής: Οι υπηρεσίες που αναφέρονται στην παράγραφο 2.6 προσφέρονται εντός των ανοικτών κέντρων φιλοξενίας ή μπορούν να προσφερθούν και σε άλλα μέρη εκτός των κέντρων φιλοξενίας;

Οι υπηρεσίες που αναφέρονται στην παράγραφο 2.6 πρέπει να προσφέρονται εντός των ανοικτών κέντρων φιλοξενίας, αλλά μπορούν να προσφέρονται και σε άλλες εγκαταστάσεις εκτός των κέντρων φιλοξενίας μέσω συνεργασιών που προβλέπονται σε κάθε πρόταση έργου. Επιπλέον, σημειώστε ότι ο κύριος αιτών πρέπει να πληροί όλα τα κριτήρια επιλεξιμότητας που αναφέρονται στην ενότητα 4 της Ανοικτής Πρόσκλησης και ειδικότερα στο 4.6 “Επιπλέον, για να είναι επιλέξιμες για υποβολή και υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο της Ανοιχτής Πρόσκλησης, οι ΜΚΟ πρέπει να έχουν σχετική πείρα εμπειρία στην παροχή υπηρεσιών προς τους ευάλωτους αιτούντες άσυλο και ιδιαίτερα για τη στέγαση των ασυνόδευτων ανήλικων ή / και των αναγνωρισμένων προσφύγων ». Δείτε επίσης ερώτηση και απάντηση 23.

21. Σύμφωνα με την ανοικτή πρόσκληση, «πρωτίστως δικαιούχοι θεωρούνται οι ευάλωτοι αιτούντες άσυλο, συγκεκριμένα ασυνόδευτοι ανήλικοι, στα ανοικτά κέντρα υποδοχής στην Ελλάδα. Ωστόσο, υπό ειδικές συνθήκες, οι ευάλωτοι ανήλικοι που επιθυμούν να υποβάλουν αίτηση ασύλου και να παραμείνουν στα κέντρα μπορούν να φιλοξενηθούν από το Πρόγραμμα, μέχρι να οριστικοποιηθεί η αίτησή τους». Μπορείτε να διευκρινίσετε αν οι «ευάλωτοι ανήλικοι που σκοπεύουν να υποβάλουν αίτηση ασύλου» που αναφέρεται ως «ειδική περίσταση» αναφέρονται σε ασυνόδευτα ή σε συνοδευόμενα παιδιά πρόσφυγες; Εάν αναφέρεται σε ασυνόδευτα, αναφέρεστε σε μη καταχωρημένες περιπτώσεις, στις οποίες δεν έχει κατατεθεί αίτηση ασύλου;

Στο πλαίσιο της Ανοιχτής Πρόσκλησης, ο “ευάλωτος ανήλικος που προτίθεται να υποβάλει αίτηση ασύλου” αναφέρεται σε ασυνόδευτους ανήλικους και όχι σε συνοδευόμενα ανήλικα παιδιά. Επιπλέον, σημειώστε ότι οι τοποθετήσεις στα κέντρα που χρηματοδοτούνται μέσω επιχορηγήσεων του ΕΟΧ θα διευκολυνθούν μέσω της καθιερωμένης επίσημης οδού παραπομπής παραπομπής για τους ασυνόδευτους ανηλίκους, που γίνονται αποκλειστικά από το ΕΚΚΑ. Τα ασυνόδευτα ανήλικα χωρίς έγγραφα που να αποδεικνύουν ότι αιτούνται άσυλο μπορούν να γίνουν δεκτά, εφόσον παραπέμπονται από το ΕΚΚΑ και εφόσον βρίσκονται σε διαδικασία υποβολής αίτησης ασύλου. Τα Κέντρα διατηρούν την ευθύνη να διασφαλίσουν ότι αυτό θα συμβεί, το συντομότερο δυνατό. (βλέπε επίσης Νόμο 4554/2018 άρθρο 27, Ν. 4636_2019 άρθρο 60).

20. Ο στόχος της ανοικτής πρόσκλησης είναι η “δημιουργία νέων ανοικτών θέσεων φιλοξενίας μακροπρόθεσμης προοπτικής για ευάλωτες ομάδες αιτούντων άσυλο ή η υποστήριξη υφιστάμενων κέντρων για τη συνέχιση της λειτουργίας τους”. 1. Μπορείτε να διευκρινίσετε τι σημαίνει ανοικτά κέντρα φιλοξενίας, δηλαδή ξενοδοχεία, καταλύματα σε χώρους camps / ασφαλείς ζώνες ή καταφύγια; 2. Θα υποστηριζόταν αυτόνομο διαμέρισμα διαμονής για ασυνόδευτα ανήλικα σύμφωνα με τις προδιαγραφές της παρούσας πρόσκλησης;

Σύμφωνα με το κείμενο της πρόσκλησης, πρέπει να χρηματοδοτηθούν “μακροπρόθεσμες λύσεις στέγασης”, δηλαδή ξενώνες και δομές ανεξάρτητης υποστηριζόμενης διαβίωσης (διαμερίσματα). Τα ξενοδοχεία, οι ασφαλείς ζώνες στα camps και τα καταλύματα που παρέχονται στα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης θεωρούνται λύσεις έκτακτης ανάγκης ή προσωρινής στέγασης και συνεπώς δεν χρηματοδοτούνται μέσα από την Ανοικτή Πρόσκληση (βλ. Επίσης Νόμο 4554/2018 άρθρο 27). Εντούτοις, τα ξενοδοχεία ως τυπολογία μπορούν να είναι επιλέξιμα εφόσον η προτεινόμενη λειτουργία της επιχείρησης εξυπηρετεί αποτελεσματικά το μακροπρόθεσμο πλάνο της ανοιχτής πρόσκλησης και της προτεινόμενης προσφερόμενης υπηρεσίας, παρέχει αποτελεσματικά μια ολιστική προστασία των παιδιών και φροντίδα των παιδιών.

19. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα του προγράμματος παρέχει τη δυνατότητα να βρεθούν εταίροι για την ανάπτυξη κοινού προγράμματος;

Προς το παρόν δεν υπάρχει τέτοια λειτουργία. Η ηλεκτρονική πλατφόρμα αποτελεί εργαλείο υποβολής προτάσεων κατά τη διάρκεια της ανοικτής πρόσκλησης και υποβολής εκθέσεων αναφοράς κατά τη διάρκεια της περιόδου υλοποίησης του έργου. Ωστόσο, αν ένας οργανισμός επιδιώκει εταιρική σχέση συναργασίας , αυτό μπορεί να δημοσιευτεί μέσω της ιστοσελίδας του προγράμματος.

16. Είναι επιλέξιμοι οι διεθνείς οργανισμοί για την υποβολή αίτησης ή απευθύνεται μόνο σε εθνικούς οργανισμούς;

Σύμφωνα με το κεφάλαιο 4 της πρόσκλησης, με τίτλο “Επιλέξιμοι υποψήφιοι”, οι υποψήφιοι ανάληψης  έργου πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στην Ελλάδα και να εμπίπτουν στον ακόλουθο ορισμό: “Μη κερδοσκοπικός οργανισμός εγκατεστημένος ως νομικό πρόσωπο, μη εμπορικού σκοπού και ανεξάρτητος της τοπικής, περιφερειακής και κεντρικής κυβέρνησης, των δημόσιων φορέων, των πολιτικών κομμάτων και των εμπορικών οργανώσεων». Για τους υποψηφίους που ηγούνται της αίτησης, πρέπει να πληρούνται όλα τα κριτήρια επιλεξιμότητας που περιγράφονται στην ενότητα 4 προκειμένου να θεωρηθούν επιλέξιμοι. Βλ. Επίσης τις απαντήσεις 23 και 24.

15. Υπάρχει περιορισμός όσον αφορά τη γεωγραφική απόσταση μεταξύ δύο κέντρων που θα χρηματοδοτηθούν από τις επιχορηγήσεις του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου; Υπάρχει περιορισμός όσον αφορά τον ελάχιστο ή τον μέγιστο αριθμό θέσεων που πρέπει να παρέχει ένα κέντρο;

Δεν υπάρχει περιορισμός όσον αφορά την ελάχιστη γεωγραφική απόσταση μεταξύ δύο κέντρων και δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των θέσεων που πρέπει να παρέχονται από το κέντρο. Παρόλο που υπάρχουν κάποιες οδηγίες από το ΕΚΚΑ και το AMIF (ΤΑΜΕ), η ανοιχτή πρόσκληση δεν περιλαμβάνει έναν τέτοιο περιορισμό, έτσι ώστε οι υποψήφιοι να μπορέσουν να αναπτύξουν τα ιδανικά τους σενάρια σχετικά με τον αριθμό των θέσεων και τη μορφή του έργου. Ο προτεινόμενος αριθμός θέσεων θα αξιολογηθεί σε σχέση με το εύρος και την ποιότητα των άλλων υπηρεσιών που προτείνονται για την υλοποίηση του έργου.

14. Όσον αφορά στα ασυνόδευτα ανήλικα ως ομάδα-στόχο, αναφέρεστε αποκλειστικά στους αιτούντες άσυλο κάτω των 18 ετών ή στους αιτούντες άσυλο γενικά; Επιπλέον, όσον αφορά την ομάδα “άλλα ευάλωτα άτομα” που σημαίνει μη ασυνόδευτα ανήλικα, ο στόχος των 75 θέσεων φιλοξενίας, όπως διαφαίνεται από την ανοικτή πρόσκληση στον τομέα στο πεδίο “Πλαίσιο Αποτελεσμάτων”, αναφέρεται σε άτομα ή οικογένειες; Τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, ποια είναι η ελάχιστη διάρκεια των έργων που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν;

Η κύρια ομάδα-στόχος είναι οι ασυνόδευτοι ανήλικοι αιτούντες άσυλο ηλικίας κάτω των 18 ετών. Ο στόχος των 75 αναφέρεται στο συνολικό αριθμό των θέσεων στα κέντρα φιλοξενίας. Η ελάχιστη διάρκεια κάθε έργου είναι ένα (1) έτος και όλα τα έργα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τις 31/12/2023.

13. Οι στόχοι της ανοικτής πρόσκλησης περιλαμβάνουν τη χειραφέτηση, την ένταξη και την ενσωμάτωση των Ρομά;

Ο συνολικός σχεδιασμός των επιχορηγήσεων του ΕΟΧ στην Ελλάδα περιλαμβάνει την υποστήριξη των Ρομά. Ωστόσο, όσον αφορά στη τρέχουσα πρόσκληση για «Ανοικτά κέντρα φιλοξενίας για ευάλωτους αιτούντες άσυλο στην Ελλάδα» στο πλαίσιο του προγράμματος «Ασυλο και Μετανάστευση» που χρηματοδοτούν τα EEA Grants, η πρώτη ομάδα στόχος είναι οι ευάλωτοι αιτούντες άσυλο. Σας ενθαρρύνουμε να μελετήσετε τους στόχους της πρόσκλησης και, ειδικότερα, τα κριτήρια επιλεξιμότητας. Για περαιτέρω ερωτήσεις, μην διστάσετε να υποβάλετε ένα αίτημα στην ακόλουθη διεύθυνση info@asylumandmigration-eeagrants.gr.

12. Φαίνεται ότι η Ανοιχτή Πρόσκληση επικεντρώνεται σε συγκεκριμένες ομάδες-στόχους, δηλαδή ασυνόδευτους ανήλικους και ευάλωτες ομάδες. Θεωρείτε ότι οι οργανώσεις των Ρομά είναι επιλέξιμες για υποβολή αίτησης και ότι οι Ρομά ως ευάλωτες ομάδες θα μπορούσαν να επωφεληθούν από τα έργα που χρηματοδοτήθηκαν στο πλαίσιο της Ανοικτής Πρόσκλησης;

Ο σχεδιασμός των επιχορηγήσεων του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου περιλαμβάνει συστηματικά δράσεις προς όφελος κοινωνικών ομάδων που κινδυνεύουν από κοινωνικό αποκλεισμό, συμπεριλαμβανομένων των Ρομά. Πράγματι, το πρόγραμμα “Άσυλο και Μετανάστευση” στοχεύει στους αιτούντες άσυλο, ωστόσο, τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το πρόγραμμα «Τοπική Ανάπτυξη και Μείωση της Φτώχειας», όπως το Κέντρο Αλληλεγγύης της Αθήνας που υλοποιείται από το SolidarityNow, παρέχουν υποστήριξη σε κάθε ευάλωτο άτομο, όπως και οι Ρομά.

Επιπλέον, σημειώστε ότι κάθε οργανισμός που πληροί τα κριτήρια επιλεξιμότητας που περιγράφονται στη σελίδα 8, τμήμα 4: “Επιλέξιμοι υποψήφιοι” του κειμένου της ανοιχτής πρόσκλησης, είναι ευπρόσδεκτος να υποβάλει αίτηση για χρηματοδότηση.

Εκτός από αυτό, οι οργανώσεις των Ρομά θα μπορούσαν επίσης να επωφεληθούν από τη συμμετοχή τους στις πρωτοβουλίες της «διμερούς συνεργασίας», οι οποίες αν και μικρότερες σε μέγεθος, μπορούν να προσφέρουν μια σημαντική εμπειρία ανταλλαγής γνώσεων με τις δωρήτριες χώρες, όπως δείχνει η εμπειρία σε άλλες χώρες (Βουλγαρία).

9. Μπορούμε να υποβάλουμε αίτηση για την υποβολή προτάσεων έργου στο κομμάτι των ανοικτών κέντρων φιλοξενίας για ένα από τις δύο ομάδες στόχου.

Ναι, οι προτάσεις μπορούν να υποβληθούν για οποιοδήποτε από τις δύο ομάδες στόχου ή και τις δύο μαζί. Στην περίπτωση που η πρόταση αφορά δομή φιλοξενίας και για τις δύο ομάδες στόχου, οι προτάσεις πρέπει να καταδεικνύουν σαφώς χωρικό διαχωρισμό της δομής στέγασης κάθε ομάδας στόχου.

8. Μπορεί ένα μέλος του διοικητικού συμβουλίου ή ο διευθυντής / διαχειριστής του αιτούντος οργανισμού να συμμετάσχει στο σχέδιο (πρόγραμμα/έργο) ως αμειβόμενο μέλος του προσωπικού;

Μέλη του Δ.Σ. μπορούν να συμμετέχουν ως μισθωτοί υπάλληλοι στο έργο, εφόσον δεν υπάρχει τέτοιος αποκλεισμός που ορίζεται στο καταστατικό του αιτούντος οργανισμού, εφόσον η συμμετοχή τους ως αμειβόμενος υπάλληλος συμβάλλει αιτιολογημένα στην υλοποίηση του έργου και ειδικά εάν συμπεριλαμβανόταν στη μισθοδοσία του αιτούντος οργανισμού πριν από την υποβολή της πρότασης του έργου.